Vad säger profeterna
I Gamla testamentet har talen sju och tolv i många olika sammanhang ett starkt symboliskt värde, tolv som Guds ordning på jorden och sju som fullbordan. Det högsta tal de kan bilda är sju multiplicerat med sig själv tolv gånger (7 12 ) vilket i antal år är Universums exakta ålder 13,8 milliarder. I Nya testamentet och Uppenbarelseboken finns ’människors och änglars tal’ – 144. Ett år där var sekund är 144 år utgör jordens ålder – 4,54 milliarder år. I Hilmas bibelkronologi delas tiden in i 144 årsperioder, från Adam till Kristus och den nya människan i Guds rike.
”Vem är hon som strålar som morgonrodnaden, skön som den vita månen, fullkomlig som den heta solen, skrämmande som stjärnornas här.” (Höga Visan)
I den sista tiden skulle tecken visa sig i sol, måne och stjärnor enligt Jesus. I Bibelns sista bok, i Uppenbarelseboken, i dess tolfte och trettonde kapitel, presenteras inledningsvis ett ’stort tecken’ – en havande kvinna med tidens attribut – med sol och måne som sin klädnad. Framställd närmast som kosmisk himladrottning, bär hon på sitt huvud tidens krans med tolv stjärnor. I de två kapitlen tycks sedan världens öde beskrivas i bibliska bilder, alltifrån Ormen/Satan i Edens paradis, till judarnas ökenvandring, till Maria, Jesu mor och Herodes – vilddjuret som ville sluka barnet – och till Kristus och den kristna församlingen och vidare till ondskans, människans talsymbol – 666.
Sedan berättelsen skrevs har bilden av vilddjuret och denna Mariavision porträtterats i tiotusentals kyrkor över hela världen. Den inspirerade och gåtfulla texten har sen kyrkan på olika sätt försökt förstå och tolka i alla tider. Klart är dock att himlamodern med sina många allusioner gestaltar både tid och rum, både Jesu moder Maria vid tiden runt år noll, och det historiska Israel. Vilddjuret och dess tal blir en bild av världsriken som förtryckt Israel. Kan Bibelns talmystik och kronologi ge oss nycklar till en vidare förståelse av denna vision?
Det finns en tolkning av detta tecken som fått stort genomslag. I denna alluderar sol och måne på två förbund och två tideräkningar. Guds förbund med Israel respektive den kristna församlingen –’Isaks barn’. Tiden mätt med månen respektive solen. Det senare blev påbjudet i romarriket vid tiden runt år noll. De tolv stjärnorna skulle då svara mot Israels tolv stammar och Jesus tolv apostlar. Längre fram i boken, i beskrivningen av det Heliga Jerusalems mur, får dess portar och grundstenar namn från Israels tolv stammar respektive Jesu tolv apostlar.
Hilma benämner den kristna församlingen som ’Isaks säd’ kanske inspirerad av Paulus. I Galaterbrevet (kap.4) gör han en för sin tid halsbrytande jämförelse när han påstår att Guds förbund med judarna har gjort många av hans landsmän till slavar under Lagen, och barn till Hagar, slavinnan som var moder till Ismael, Abrahams förste son. Jesu församling var däremot Isaks och frihetens barn, det löftesbarn som Abraham också fick enligt Paulus. Kvinnan i sol och måne föder Kristus och församlingen men blir därmed också moder till det nya Jerusalem. Paulus och Johannes speglar varandra i symboliken.
Måne och sol, Ismael och Isak. Två tideräkningar. Den förre föds år 2052 f.Kr. i Hilmas och Bibelns tidskronologi. Därifrån är i judisk tideräkning 6*6*6 måncykler till år 2052 e.Kr. Är detta Ismaels och Isaks tid? Är det en slump att slutet på denna tid råkar sammanfalla med tecknen i sol och måne år 2052 e.Kr.? Nollåret och evighetens symbolik hamnar då också i centrum. Jag är A&O säger Herren, tidens början och slut.
Men vem bryr sig nu om den bibliska kronologins symbolik, och om dess hemligheter relaterade till historiska och kanske framtida händelser. Knappast någon, trots att Bibeln själv är full av talmystik och profetior. I kapitel tolv finns uttrycket tid, två tider och en halv tid. Det brukar också skrivas som tre och en halv tider, dvs hälften av sju tider. I Daniels bok förekommer detta på flera platser, men då som just sju profetiska tider. I Johannes tolfte kapitel tycks Bibeln dock närma sig ett svar, ge en lösning på hur detta mytiska uttryck skall tolkas. I texten tycks nämligen tid, två tider och en halv tid, göras ekvivalent med 1260 dagar. Därmed får man 360 + 720 + 180 vars summa är 1260.
Talet 360 – tid – var förknippat med det perfekta året och cirkeln, och evigheten. Här nu också med Gud och hans tid – kairos. Sju tider hos Daniel skulle därmed kunna tolkas som 7*360 dagar eller år. Flera försök har gjorts av olika samfund och kyrkor att infoga dessa 2 520 dagar/år i ett historiskt sammanhang.
Med hjälp av Hilmas bibelkronologi och Bibel 2000, räknas sju tider mellan syndaflodens år och Jesus framträdande/död år 30. Noa fick regnbågen som förbundstecken av Gud. Från ett himmelskt perspektiv synes den ha sju ringar. Sju gånger 360 år innan Gud steg ner på jorden som människa enligt kristen tro.
I samband med uttåget ur Egypten gav Gud Israel nya högtider och ett nytt sätt att räkna tiden. Från uttågets år är fyra tider, 4*360 år till nollåret och den nya nuvarande kristna tideräkningen. Dessa 1440 år är detsamma som 10 * 144 år. Det perfekta talet (10) ihop med människor och änglars mått (144). När sen Jesus framträder år 30 utgör det början på den 30:e 144 årsperioden sen Adams födelse. I judisk talmystik står talet 30 för visdom, mognad och andlighet. År 30 plus den 30:e 144 årsperioden leder till år 174 när också fyra gånger 666 år passerat sen syndafloden.
Den sista 144 årsperioden sammanfaller med kyrkans och församlingens första svåra tid fram till kyrkofadern Ireneaus, han som sammanställde de fyra evangelierna. Sammanlagt är nu 12*360 år, tolv tider sedan Adams födelse. Himladrottningen symboliserad av kransen (360) med 12 stjärnor får gestalta tiden fram till år 174. Slutet av det tolfte kapitlet brukar tolkas som Guds löfte att skydda sin församling, ’de som har Jesus vittnesbörd’ som det står i texten.
Från uttåget ur Egypten till år noll 4 * 360 år Helhet av ’tid’
Från syndfloden till Jesus år 30 7 * 360 år Fullbordan av ’tid’
Från Adam till de fyra evangelierna 12 * 360 år Ordning av ’tid’
Fortsätter man att från år 174 räkna tio perioder om 174 år når man år 1914. Detta år har ofta påståtts uppfylla en profetia av Jesus från Lukasevangeliet, i samma kapitel som han talar om tecken i sol och måne:
” När ni får höra om krig och oroligheter, så tappa inte besinningen. Detta måste först hända, men det är ännu inte slutet. Och han sade till dem: Folk skall resa sig mot folk och rike mot rike. Det blir svåra jordbävningar och pest och hungersnöd på den ena platsen efter den andra. Förfärliga ting skall ske och väldiga tecken visa sig på himlen”
Världskrigen genomfördes av länder ursprungligen tillhörande det romerska riket. I Johannes trettonde kapitel stiger detta välde upp ur havet i form av ett vilddjur med sju huvuden och tio horn med kronor och hädiska namn. Odjuret liknade en leopard, fötterna var som en björns och gapet som ett lejons. De här bilderna har i omvänd ordning beröring med riken i Daniels bok, riken vilka alla har dominerat Israel och dess omgivning. Symboliken kring dem är densamma som hos Daniel. Här kan Rom, Grekland, Medo-Persien och det Babyloniska riket identifieras. Europas historia är ännu idag förknippad med djupa influenser från dem. Bilden från NIV Studiebibeln,1995
![](https://www.hilmaafklintshemlighet.se/wp-content/uploads/2024/12/image-1024x930.jpg)
Profeten Daniel (kap. 2) fick också tyda en dröm som kung Nebukadnessar hade om en staty där dessa riken förekommer, och i den ordning de uppträder på den historiska estraden. Statyns huvud (Babylon), Bröst och armar (Medo-Persien), buk och höfter (Grekland) och benen (Öst och Västrom). De tio tårna representerade mindre riken enligt Daniel, riken som har sitt ursprung i Roms sönderfall. Kanske en bild av det Europa som så småningom växer fram. Den här tolkningen förekommer i flera av de stora samfunden och kyrkorna.
Med början i Ninive och Assyriens fall, och Babylons uppstigande år 612 f.Kr. kan man med hjälp av odjurets symboliska tal räkna fyra gånger – 666 år för vart rike i statyn fram till år 2052. Vill man sedan gestalta det bibliska vilddjurets övriga tre huvuden, Assyrien, Egypten och Nimrods rike, det senare omnämnt i Mosebok som det första världsriket på jorden (det var vid tiden för bygget av Babels torn). Då kan man från 612 f.Kr. räkna tre gånger 666 år bakåt till det år när Gud beslutar att låta floden översvämma jorden. Därifrån är alltså sju gånger 666 år fram till tecknet i sol och måne, till fullbordan (7) år 2052. På så sätt kan man knyta samman början och slut på de två kapitlen tolv och tretton i Uppenbarelseboken.
Syndafloden kom 120 år efter Guds beslut att utplåna allt och alla utom Noa och hans familj. Från beslutet år 2610 f.Kr. är 26 perioder av 174 år fram till år 1914 när vilddjurets olika riken går mot världskrigens tid. De 10 sista perioderna började år 174. Talet 26 är i judisk talmystik talet för Guds namn.
Återvänder man till Ismael och i enlighet med både judisk och muslimsk tradition som säger att Ismael är arabernas stamfader, kan åter räknas fyra gånger 666 år, nu från Ismaels födelse fram till år 612 e.Kr. Då framträder profeten Mohammed offentligt. Ytterligare fyra tider (4*360 år) för till år 2052/3 när den sista av fyra totala solförmörkelser får sitt centrum runt Mecka och Medina. Eller fyra tider från Ismaels födelse till Babylons uppstigande år 612 f. Kr och kanske fyra gånger 666 år till dess fall? Lever vi nu i det Stora Babylons tid, det som Uppenbarelseboken påstår skall gå under på bara en timme? I nästa avsnitt får profeten Daniel komma till tals.